Dag 2 / woensdag 23 september 2015

23 september 2015 - Esposende, Portugal

Porto is leuk!!

Ik(wij) houden niet van grote steden. Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel(die wij tot nu toe gezien hebben in ieder geval); San Francisco is leuk, Berlijn ook en natuurlijk Amsterdam. Maar, Porto, is voor diegene die van een lang weekendje stedentrip houden, absoluut een aanrader!!  Wij slenterden om te beginnen wat over de oude markt(Rua Sa Da Bandeira/ zie foto's), aten daar een hapje, waarna we doorliepen naar de Rua Santa Catarina, een eigenzinnige winkelstraat met allerlei aparte boetiekjes, straatartiesten etc. De stad zit overigens  barstensvol met terrasjes en allerlei leuke etenstentjes maar ook prachtige klassieke Grand Cafe's, wij waren bijvoorbeeld in "Majestic Grand Cafe"(citaat: Tot de stamgasten van het café behoorden intellectuelen, kunstenaars en schrijvers als Leonard Coimbra, Teixeira de Pascoaes en Jose Régio. In 1964 werd het café gesloten, maar in 1983 besloten nieuwe eigenaars het café opnieuw de grandeur van vroeger te geven. In juli 1994 werd het café na een lange restauratieperiode opnieuw geopend. Het café wordt nu weer vaak bezocht door beroemdheden.). Na hier een lekker wijntje te hebben gedronken(want die hebben ze hier wel!),  pakten we de auto op uit de parkeergarage(in- en uitrit 1 eenbaansweg, dus tegenligger betekent achteruit omhoog steken, heel apart!) en reden naar de Dom Luís I Bridge(anno 1886) over de rivier de Douro. Het gebied daaromheen is echt leuk, kabelbaantje, oude kastelen, vol met terrasjes. Na een stukje gewandeld te hebben, streken we neer voor een hapje. Dat was allemaal wat minder, we hebben daar ook de Portugese "sorry" ober ontdekt(gelukkig een zeldzame soort). Ik zal je besparen wat er allemaal mis ging, maar een keer of 10 heeft hij wel sorry gezegd.. We kregen nog wel een lekker glaasje oude port van hem, maar ja, daar maak je het dan ook niet meer goed mee.... Maar, zoals reeds gezegd wel echt een leuke stad, en voor iedereen wel wat te doen!

Dus, terug naar ons hotel, inmiddels was het rond 23.00u, nog maar een afzakkertje genomen in de hotelbar. De barman had nog een leuk wetenswaardigheidje, na mijn naam gelezen te hebben, die toekomstige emigratie in ieder geval definitief onmogelijk maakt. De naam "Roubos" staat in het Portugees namelijk synoniem voor diefstal(en dan ook nog een veelpleger volgens hem)... Daar kan ik het dan weer mee doen.

Stom land! Kom hier nooit meer...

Truste.

1. Nel:
    24 september 2015
    Leuk hoor, vorig jaar met de meiden lang weekend in Porto geweest, dus het is herkenbaar. Geniet ervan. Nel
  2. Carola:
    24 september 2015
    Haha boefje Ed, Porto lijkt mij inderdaad erg leuk
  3. Rick&Jootje:
    25 september 2015
    Hahahaha.....Rick zegt dat roep ik al jaren!!!!
  4. Rick&Jootje:
    25 september 2015
    Hahahaha.....Rick zegt dat roep ik al jaren!!!!
  5. Peter en joke:
    26 september 2015
    Ja mo zou maar oppassen straks moet je deze reis alleen verder maken leuke foto's