Dag 1/ dinsdag 22 september 2015

22 september 2015 - Esposende, Portugal

Vanochtend vroeg op pad gegaan; om 08.00u weggereden om Harley bij opa & oma te brengen, gelijk alweer in de file natuurlijk...uiteindelijk om 09.40u na een bakkie koffie onderweg naar Brussels Airport. Dat ging gelukkig allemaal vlotjes, zo vlotjes zelfs dat we een soort van te vroeg waren. Om 11.10u de parking op en vervolgens met een shuttlebus naar het vliegveld. We vlogen met TAP Portugal, klein vliegtuigje, een Fokker 100 voor de kenners. Niets dan lof over de vliegtuig-maatschappij overigens, veel beenruimte, eten en drinken(gratis)aan boord, heel vriendelijk personeel en dat voor zo'n kort vluchtje en zo'n prijsje! Om 15.40u(Portugese tijd, het is hier een uurtje vroeger)kwamen we aan. Rond 16.00 konden we de huurauto ophalen. We hebben de beschikking over een schitterende, bijna nieuwe, zuinige en bovenal milieuvriendelijke Nissan Micra(voorzien van tolkastje, want je moet hier bijna overal tol betalen op de doorgaande wegen, dat wordt dan automatisch verrekend). Al onze koffers ingeladen, waarna hij ineens een stuk sportiever en verlaagd toont! De eerste 3 nachten verblijven we in Esposende, on the beach, zo'n 50 km van Porto vandaan.Rond 17.30 checken we in, ons hotel heet Hotel Suave Mar(zie foto's). We zitten pal aan de zee en de temperatuur is hier rond de 22 graden, maar dat loopt verder op, naarmate we zuidelijker trekken later. Mooi hotel, niets van te zeggen, dus maar even in de auto gestapt om de omgeving een beetje te verkennen en een happie te gaan eten... Na wat rondgereden te hebben, bekroop ons een naar gevoel, we zagen overal alleen maar mensen sporten, hardlopen, oefeningen op allerlei apparaten langs het strand doen, zelfs de honden liepen mee te rennen. Onderwijl zoekend naar restaurantjes en/ of een leuk kroegje kwamen we tot de ontdekking dat die er niet waren.............. Nee toch.... is onze ergste angst dan toch waarheid geworden, zijn we dan echt beland in een soort van straf en/of gezondheidskamp!!!!!  Nadat we een uurtje noodscenario's hebben doorgenomen, diverse hulplijnen hebben gebeld, kwamen we uiteindelijk  volledig uitgeput in een volgend dorpje aan bij een heel grappig Portugees restaurantje. We waren de enige klant(maar aten ook te vroeg voor Portugese begrippen), en ze spraken geen woord Engels.....

Op de gok wat besteld, en nog goed ook. Ik had een spinaziesoepje met pittige worst(hoe verzin je het)en Mo, een vissoepje met garnalen enzo.. Hoofdgerechtje voor Mo, gegrillde sardientjes en ik een soort van rundvlees met een ei(?)erop en nog een lekker flesje wijn erbij!(zie ook de foto's) Schade...? in totaal 29 euro!

Zo, de schrik is er gelukkig weer een beetje af en na een drankje aan de hotelbar, gaan we ons mandje in. Morgen dagje naar Porto!!!

1. Robert (Tippy):
    23 september 2015
    Hallo luitjes, Ik wens jullie een geweldige vakantie toe.

Ik neem aan dat jullie in O Porto geland zijn, en vandaag daar gaan rond neuzen.
    Ik denk dat jullie Espino ook wel een leuk plaats zullen vinden. Kan je in het centrum in een leuk keldertje lekker eten maar ook an het strand hoor.
    Je hebt daar wel een koude golf stroom dus het zeewater is wel fris daar.
  2. Carola:
    23 september 2015
    Haha een gezondheidsoord. Wat een straf voor deze Bourgondiërs. Hotel ziet er niet verkeerd uit overigens. Kijk al weer uit naar het volgende verhaal. Veel plezier
  3. Rick&Jootje:
    25 september 2015
    Wat leuk om jullie weer te volgen!!!Fijne vakantie lieverds
  4. Peter en joke:
    26 september 2015
    Hi ed en mo wat een mooie sportwagen is weer eens iets andershet ziet er weer allemaal super uit en je verhaal is weer fantastisch veel plezier