Dag 6/ zondag 27 september 2015

27 september 2015 - Tomar, Portugal

Vandaag een druk dagje...

Allereerst na het ontbijt vertrokken naar Fatima, een bedevaartsoord a la Lourdes. Tussen mei en oktober 1917 is daar namelijk tot 6x toe de heilige maagd Maria verschenen aan 3 herderskinderen(voorafgegaan door 3 bezoeken van een engel), en inmiddels is het een waar bedevaartsoord geworden. Het plein is 2x zo groot als het St. Pietersplein in Rome! Een indrukwekkend plaatje, al hebben we een stukje van een dienst meegemaakt, waarbij ook gezongen werd door een vrouwelijke geestelijke, wat werkelijk zo vreselijk vals was, dat we niet verwachten dat Maria daar ooit nog terug komt.

Daarna doorgereden naar Batalha, waar het klooster van Batalha, of in het Portugees het "Mosteiro de Santa Maria" is gevestigd. Sinds 1983 staat ook dit klooster op de werelderfgoedlijst van UNESCO en in 2007 is het zelfs uitgeroepen tot 1 van de 7 wonderen van Portugal. Het ziet er dan ook schitterend uit! Wij kwamen alleen door de voordeur binnen(hebben we nou eenmaal geleerd zo), maar toen we door wilden lopen naar de kloostertuin, werden we met veel kabaal teruggeroepen door moeder overste; we moesten een kaartje kopen... Wij netjes in de rij gaan staan om een kaartje te kopen, blijkt het gratis te zijn... ? Rare vrouwen, die Portugese geestelijken......

Na een drankje op het marktplein naast het klooster, met echte Portugese live muziek(!), zijn we weer teruggereden naar Tomar, want we hadden inmiddels gisteren gereserveerd bij "Restaurante Taverna Antiqua".

Dat was een leuke ervaring; Je krijgt echt op middeleeuwse wijze je eten en wijn geserveerd, compleet met aardewerken borden en mokken, het personeel is zelfs in stijl gekleed en de muziek is ook Middeleeuws. We hadden vooraf een spinazie/ kip/ erwten en nog een paar dingen soep.. En als hoofdgerecht had Mo een patrijs en ik een soort spies met allerlei soorten vlees.. Leuke ervaring.....

Vannacht hebben we overigens de wekker gezet om 03.00u, want we hebben vanavond een bloed en een supermaan(heel zeldzaam), en die is vanuit Lissabon het meest perfect te zien in Portugal. Wij zitten slechts een stukkie ten noordoosten daarvan, dus dat willen we wel even meemaken!

Morgen weer vroeg op, want we moeten naar onze volgend verblijf, een 17e eeuws fort in Cascais!

1. Carola:
    28 september 2015
    Wat mij opvalt, behalve de prachtige kloosters en andere monumentale gebouwen,is de schitterende blauwe lucht op de achtergrond.
  2. Peter en joke:
    28 september 2015
    zo dat ziet er weer geweldig uit, die soep..lijken wel ogen maar heel leuk om zo eens te eten.. kon je wel wakker worden ed zo midden in de nacht wel mooi om te zien in nederland ook,geniet weer van jullie verhalen en foto's en hoe is het met jullie sportwagen ??????