Dag 10/ donderdag 01 oktober 2015

1 oktober 2015 - Évora, Portugal

Zo, koffers pakken en onderweg naar Evora. Het is ongeveer 160 km rijden, dus dat valt mee. Allemaal tolwegen, wel een beetje saai, maar het schiet in ieder geval lekker op! Rond 13.30u aangekomen bij ons hotel voor de volgende 2 nachten, "Casa do Vale". Het ligt net een stukje buiten de stad en ziet er netjes en verzorgd uit, met een lekker terrasje bij onze kamer om buiten te zitten.

Eerst maar even naar Evora. Het ommuurde historische centrum is ook al weer opgenomen op de werelderfgoedlijst van UNESCO en heeft vele bezienswaardigheden waaronder bijv. een Romeins Aquaduct van 18 km lang met een verval van slechts 2 meter(!) en wat tempels, kathedralen, kloosters en kerken. Het is een leuke stad, maar wij vonden hem niet echt bijzonder.. Komt misschien omdat we nu al aardig wat van dit soort stadjes gezien hebben. Na een bakje "tomaten, bruine bonen met pasta" soep met brood, en een kilometer of 8 gelopen te hebben, zijn we er klaar mee en gaan terug naar het hotel.

Monique heeft voor vanavond een restaurant gevonden(via Tripadvisor met Certificate of Excellence/ nummer 5 van beste restaurants in Evora). Ik heb wat beoordelingen gelezen, en er staat bijvoorbeeld in, dat iemand biefstuk van Angus runderen, Hida beef en Wagyu gegeten had, maar dat dit de beste biefstuk ooit was! Nou, dan worden we nieuwsgierig natuurlijk. Het was moeilijk te vinden, maar ons navigatiesysteem heeft de bedreiging van gisteren begrepen, en leidde ons vlekkeloos naar het restaurant;  "Vinho e Noz"..

Aan de buitenkant niets bijzonders, je zou er zo voorbij lopen, en binnen een tafeltje of 8 in een soort grote huiskamer. Ontzettend vriendelijke ontvangst al gelijk door onze gastheer, Richard. Hij koos een goede wijn voor de biefstuk, voor een normale prijs(12,50 flesje). De biefstuk wordt rauw geserveerd op een gloeiend hete steen(zie foto's), zodat je hem kan bakken hoe je wil.  En inderdaad, de beste biefstuk die wij ooit hebben gegeten!! Onvoorstelbaar, het mes was bot, maar gleed er zo doorheen.. Als bijgerecht kreeg je er patat en fruit(?)bij, maar in combinatie toch niet verkeerd!! Na het eten nog een lokale wijn te proeven gekregen, die in een verwarmd glas werd geserveerd en gewoon op een goede cognac leek? Heel apart...Echt een aanrader dus!!

Teruggekomen in het hotel werden wij(hebben wij weer)begroet door een Golden Retriever, die heel veel dorst bleek te hebben. Dus ik, in de hotelkamer, een fles water gepakt en te drinken gegeven. Dorst had ze, bijna een liter water op. Volgens Mo had ze ook honger... Tosti ham-kaas besteld... Hondje werd er allemaal erg blij van !

Wij, met een voldaan gevoel na onze goede daad, naar onze hotelkamer(aan het ander eind van het hotel!), schuifpuitje open om nog even op ons terrasje te zitten.....en wie kwam(en) daar aanlopen; ons hondje met haar vriendje(zie foto's) ! Die gingen dus niet meer weg, en hebben de hele nacht op het terras buiten geslapen.....

Truste..

1. Peter en joke:
    2 oktober 2015
    Wat een mooi verhaal weer en jullie vriendjes wat lief, die biefstuk ziet er idd goed uit.
  2. Carola:
    3 oktober 2015
    Ach die hondjes.....wat hebben die van ook ons het toch goed.